Пам’ятка з надання першої неспеціалізованої допомоги дітям, які перебувають в післятравматичному стані
У всіх важких ситуаціях вирішальну роль відіграє психічний стан людини. Він визначає готовність до усвідомлення, впевненість і адекватність прийняття рішення в будь-яких критичних моментах.
Події сьогодення викликають у людей велику емоційну збудженість, вимагають високої морально - психологічної стійкості, витримки і рішучості. В деяких випадках можуть порушити процес нормального мислення, послабити або повністю виключити контроль над собою, що призводить до невиправданих і непередбачуваних дій.
У
непідготовлених психологічно, чи не загартованих людей з'являється відчуття
страху і прагнення втекти з небезпечного місця, у інших - психологічний шок,
супроводжуваний заціпенінням м'язів. В цей момент прискорюється процес
нормального мислення, слабшає або повністю втрачається контроль свідомості над
почуттями і волею. Нервові процеси (збудження або гальмування) проявляються
по-різному. Наприклад, у деяких розширюються зіниці - кажуть, "у страху
очі великі", порушується дихання, починається серцебиття "серце
готове вирватися з грудей", спазми периферичних кровоносних судин -
"побілів як крейда", з'являється холодний піт, слабшають м'язи -
"опустилися руки ", змінюється
тембр голосу, а іноді втрачається дар мови. Відомі навіть випадки смерті при
раптовому страху від різкого порушення роботи
серцево - судинної
системи.
Задайте собі
питання:
Як потрібно себе поводити, коли сталася
непередбачувана ситуація? На що повинні бути спрямовані ваші зусилля?
Як допомогти
собі, своїм рідним,
випадковим людям, які
опинилися поруч з вами ?
Інструкція з надання першої
неспеціалізованої
допомоги дітям, які перебувають
в після травматичному стані
В будь який час, жодна
людина не може уникнути травматичних подій (подій в своєму сприйнятті, як
загрозливих для життя та здоров’я). І реакція на ці події має свою специфічність, свої емоційні, тілесні та
поведінкові прояви.
Потрібно усвідомити, що
змінені тілесні відчуття, непритаманні емоційні прояви та поведінка людини, що
зустрілась з травматичною ситуацією, є нормальною реакцією внутрішнього захисту
від небезпеки. Це потрібно організму для того щоб вижити.
Правило №1
ВСЕ, ЩО ВІДБУВАЄТЬСЯ З ДИТИНОЮ ПІСЛЯ ПЕРЕНЕСЕНОЇ
ТРАВМАТИЧНОЇ СИТУАЦІЇ, - ЦЕ НОРМАЛЬНА РЕАКЦІЯ НОРМАЛЬНИХ ЛЮДЕЙ
НА НЕНОРМАЛЬНІ ПОДІЇ
Організм людини на
травму реагує так, що блискавично вмикаються захисні рефлекси, переорієнтовуючи
в стан тривоги.
Правило №2
РЕАКЦІЯ
НА ТРАВМУ З ПЛИНОМ ЧАСУ МАЄ СВОЇ ЗАКОНОМІРНОСТІ, ПРОХОДИТЬ ПЕВНІ СТАДІЇ
(ФАЗИ) ВІДРЕАГУВАННЯ. ПЕРША ДОПОМОГА НАДАЄТЬСЯ ЛЮДИНІ ЗВАЖАЮЧИ НА ЇЇ ПОТРЕБУ І
ФАЗУ ПЕРЕБІГУ ПІСЛЯТРАВМАТИЧНОГО
ВІДРЕАГУВАННЯ
Правило №3
У ДІТЕЙ, ПЕРЕБІГ РЕАГУВАННЯ НА СТРЕС
СПОСТЕРІГАЄТЬСЯ ІНАКШЕ НІЖ У ДОРОСЛИХ, ФАЗИ ВІДРЕАГУВАННЯ МОЖУТЬ ЗМІНЮВАТИ СВОЮ
ТИПОВУ ЧЕРГОВІСТЬ, ВИПАДАТИ (НЕ ПРОЯВЛЯТИСЬ
ВЗАГАЛІ), НЕ МАЮТЬ СВОЇХ ЧАСОВИХ
ГРАНИЦЬ
Теоретичні та практичні рекомендації з надання першої допомоги
(враховуючи потребу і фазу перебігу від реагування ).
ФАЗА 1 («стан замороження», «шоковий стан»)
Коли? – під час
травматичної події, чи
відразу після перенесеного
стресу.
Що з дитиною? –
відчуття холоду, спітнілість, дитина тремтить.
Допомога:
*забрати дитину з місця
подій;
*дати можливість
зігрітись (одіяло, теплий одяг, слабкий теплий солодкий чай);
*дайте відчути дитині
свою присутність (підтримуюча розмова, доброзичливий фізичний
контакт);
*не демонструйте свою
тривогу, хвилювання в присутності дитини;
*дбайте про комфорт
дитини (відсутність відчуття безпеки і комфорту в цій фазі є загрозливим
чинником для виживання).
ФАЗА 2 (збудження)
Коли? – від кількох
хвилин до кількох годин після подій, що викликали порушення.
Що з дитиною? – фізичне
та психічне збудження (дитина може плакати, безпідставно сміятись, бігати,
кричати…)
Допомога:
* дайте дитині відчути
себе в безпеці;
*не залишайте дитину
саму;
*намагайтесь «витримати»
будь яку, навіть нестерпнішу поведінку дитини;
*в своїх діях
намагайтесь дотримуватись темпу поведінки дитини ( разом рухайтесь з дитиною,
розмовляйте виразно, мова гучна з поступовим зниженням гучності, що дає
можливість вгамовувати рухову активність. (будьте провідником і
керманичем поведінки дитини);
* дбайте про безпеку
дитини (поведінка є загрозливою для нещасних випадків);
* дозволяйте дитині
плакати;
*втішайте дитину, завжди
будьте поруч;
*зберігайте спокій.
Застереження:
**жодних вимог;
**жодних аргументів;
**жодних докорів;
**вгамуйте свій страх і
не демонструйте його дітям.
ФАЗА 3 (заперечення, уникання)
Коли? – години - дні
після події.
Що з дитиною? – дитина
зменшує свою активність, заперечує подію, що спричинила порушення, не хоче про
це говорити. Спостерігається порушення сну, підвищена вразливість,
дратівливість, злість на оточуючих та на себе. Досить часто в
дитини є страх.
Допомога:
*в дитини є нагальна
потреба в спокої;
*при можливості,
чергуйте періоди дозованих розмов про подію з періодами свідомого уникання
такого спілкування (будьте обережні, надмірно наполягаючи згадуючи подію, Ви
можете поглибити «уникаючу» поведінку, що може викликати навіть вороже
ставлення до Вас);
* якщо «уникаюча»
поведінка триває понад тиждень, звертайтесь за допомогою до
психотравматерапевта ( травматерапевта ).
ФАЗА 4 ( аналітична )
Коли? – години - дні
після події.
Що з дитиною? –
прагнення зрозуміти те, що трапилось. «Критичний аналіз» травматичних подій
(пошук правди, та змісту того що сталося, прагнення «передбачити» наслідки
подій у майбутньому, «змінене» бачення себе та світу. Усвідомлення того, що
«життя розділилось» на «до» і «після». Інколи можуть виникати питання про сенс
життя, страждання, про їх причини та наслідки (ЗАСТЕРЕЖЕННЯ: така поведінка
дитини повинна насторожити дорослих, адже ця поведінка може викликати
суіцидальні наміри).
Допомога:
*продовжуйте спілкуватись
з дитиною (розмовляйте, малюйте… ) В цих іграх можна здійснювати спроби
спрямовувати контекст спілкування в травматичну подію. ( будьте уважні – нічого
не робіть в супротив волі дитини, при появі
хвилювання дитини, «виходьте» з
травматичних подій;
* при потребі
звертайтесь до фахівця (психолог, травматерапевт). Для написання терапевтичних
історій (для делікатного, фахового лікування наслідків травми).
*оберігайте дитину від
будь-якого додаткового стресу;
* не дозволяти
перебувати в стані бездіяльності;
*зрозумілою для віку
мовою пояснюйте все, що відбувається. Пояснюйте ті чи інші заходи були
доцільними (медичне втручання, похорон…)
*дитина повинна
відчувати постійний контроль
над ситуацією;
* не приховувати, не спілкуватись натяками, бути щирими та
відкритими;
*стежте, щоб дитина
достатньо спала і повноцінно харчувалась;
*слідкуйте, щоб фази
свідомого заглиблення в тему чергувались з фазами свідомого відволікання від
неї:
Застереження:
** не докучайте дитині;
** будьте готові слухати
і вислуховувати;
**не вимагайте пояснень;
**не чиніть тиску.
ФАЗА ( опрацювання проблеми)
Коли? - дні – тижні
після події
Що з дитиною? –
відсутність симптомів. Згадуючи про травматичну подію, вже не виникає
«травматичне навантаження». Дитина спокійно може про це розповідати і її більше
не переповнюють негативні почуття з минулих травматичних подій. В дитини не
залишається негативних переконань про себе та про світ.
У ВИПАДКУ ВАЖКОГО
ПЕРЕБІГУ ВСІХ ФАЗ ВІДРЕАГУВАННЯ, ПРИ НАДМІРНІЙ ТРИВОЖНОСТІ ДОРОСЛИХ ЗА СТАН
ДИТИНИ, ПРИ ТРИВАЛОСТІ СИМПТОМАТИКИ ПОНАД ЧОТИРИ ТИЖНІ, ЗВЕРТАЙТЕСЬ ЗА
СПЕЦІАЛІЗОВАНОЮ ДОПОМОГОЮ ДО ФАХІВЦЯ,
(психолог - травма
терапевт).
Немає коментарів:
Дописати коментар