середа, 27 вересня 2023 р.

              Думки вголос  про талант і долю

     Кожна дитина, народжуючись на світ, вже обдарована можливістю бачити його, відчувати, одержувати його енергію. Обдарована дитина, як відомо, може нарощувати свої успіхи, здобувати основу для  свого дорослого життя, а може й загубити свої певні вроджені дані, таланти,якщо не навчається, не збагачує свій досвід. Цей невеличкий нарис хотілося б присвятити особливостям реалізації своїх талантів дітьми, які не мають можливості чути звуки,голоси, усне мовлення.

Психогімнастика для

обдарованих дітей

     Видатний психолог

П.С. Виготський зазначав, що творчість – необхідна умова існування і все, що виходить за межі рутини завдячує своїм виникненням творчій діяльності людини. Досвіт багатьох вітчизняних та закордонних педагогів свідчить про можливість і необхідність формування у школярів якостей творчої особистості.

     Модель розвитку творчого потенціалу особистості

     В науковій літературі немає єдиної аксіоми стосовно визначення творчості чи якихось єдиних рекомендацій. Ми пропонуємо зі свого практичного досвіду роботи ряд психогімнастичних вправ для стимуляції творчого потенціалу учнів. Запропоновані нами вправи стосуються таких сфер, як особистісна, когнітивна, соціальна.

     Для подальшого розвитку обдарованості підростаюча особистість, на наш погляд, повинна володіти такими конкретними уміннями та навичками:

1. В особистісній сфері:

     - вміння спрямовувати свою увагу на емоційне відчуття, яке виникає в даний момент;

     - вміння довільно відтворювати емоції за існуючим стандартом;

     - вміння володіти поняттями про особливості свого «Я – образу»;

     - прийняття, позитивне ставлення до власної особистості.

2. В когнітивній сфері:

     - володіння способом саморегуляції уваги;

     - навички розподілу концентрації уваги;

     - володіння прийомами запам’ятовування;

     - здатність до критичної оцінки ситуації;

     - здатність до абстрагування;

     - основи творчого мислення.

3. В соціальній сфері:

     - володіння комунікативними навичками;

     - володіння певними моральними нормами;

     - вміння прогнозувати власні вчинки;

     - вміння брати на себе відповідальність.

     Розвиток творчого потенціалу підростаючої особистості включає різні аспекти роботи: відповідальна організація навчально – виховного процесу, робота з батьками, організація самостійної та пошукової діяльності.

     У запропонованій збірці подано наш практичний досвід роботи з обдарованими дітьми: це – тренінги, карта спостереження. Збірка містить багато психогімнастичних вправ і етюдів ігрових елементів. Кожна запропонована вправа стимулює уяву, творчість, почуття, емоції. Під час виконання такого роду вправ, етюдів успішні всі учасники, а це дуже суттєво. Отже ситуація успіху, підтримки дуже необхідна не лише для  розвитку творчості, а й для хорошої атмосфери у групах, впевненості у власних силах.

              «Подібність, відмінність»

     Пропонується порівняти між собою різні предмети і поняття. Наприклад, молоко і чай, корова і кенгуру, літак і поїзд.

                «Складання речень»

     Пропонується три слова, не пов’язаних між собою за змістом. Наприклад, дошка, птах,капелюх. Скласти якнайбільше речень з запропонованими словами.

                 «Пошук аналогів»

     Називається будь – який предмет чи явище.

     Наприклад, «вертоліт». Знайти якомога більше аналогів, тобто інших предметів, подібних до нього за певною суттєвою ознакою.

                 «Пошук предметів за поданими ознаками»

     Назвати якомога більше предметів, які мають певну сукупність ознак. «Назвіть предмети, які об’єднують у собі виконання двох протилежних функцій», наприклад, вимикач (включає і виключає світло). Заохочуються нестандартні відповіді.

                  «Способи застосування предмета»

     Назвати будь – який добре відомий предмет, наприклад, книга. Визначити якомога більше фізичних способів застосування. Табу: не приймаються аморальні і варварські способи. Вправа розвиває можливість концентрувати увагу на предметі,вміння розкривати несподівані можливості.

                 «Висловлення думки іншими словами»

     Береться будь – яке речення, наприклад, «Сьогоднішній день буде веселим». Запропонувати декілька варіантів такого ж змісту іншими словами, не вживаючи жодного слова із заданого речення.

                 Вправи на розвиток впевненості

     Вправа 1. Формуємо впевненість у собі.

     Виберіть три мети, яких хотілося б досягти протягом найближчого місяця. Вони повинні бути конкретні і здійсненні. Потім виберіть з ваших цілей одну і розділіть її на кілька дрібних. Що варто почати в першу чергу? Що потім? Складіть план виконання кожної частини. Сформулюйте найближчі завдання.

     Вправа 2. Відмовтеся від самоприниження.

     Відзначне всі негативні моменти вашого життя  протягом останніх двох тижнів, що змусили вас думати про себе погано. Що, по-вашому, постійно викликає напади самоприниження? Серйозно розберіться в самозвинуваченнях. Щораз, коли вам треба картати себе, говоріть: «Стій».

     Вправа 3. Контраргументи.

     Складіть список слабких сторін. Розмістіть його на лівій половині листа паперу. На правій проти кожного пункту зазначте те позитивне, що можна цьому протиставити. Приклад:

     Жодному з тих, хто мене знає, я не подобаюся.

     Ті, хто дійсно мене знають,ставляться до мене добре.

     Розгорніть і обґрунтуйте контраргументи. Знайдіть до них приклади. Почніть думати про себе в межах правого стовпчика.

     Вправа 4. Інша назва для соромливого.

     Замість того, щоб вважати і говорити: «Я – соромлива людина», намагайтеся думати і висловлюватися про себе в більш конкретних поняттях, зважаючи на певні обставини. Наприклад, «Я хвилююся, коли відповідаю на уроці». Складіть максимально повний список своїх реакцій, що відносяться до визначених ситуацій, потім вирішіть, які ці реакції можна спростувати чи  змінити. Наприклад, під час розмови з дівчиною у вас тремтять руки. Зчепіть пальці чи покладіть руки на коліна.

     Вправа 5. Гострий діалог.

     Складіть список усіх людей,що відштовхують вас в суспільстві, або в присутності яких ви відчуваєте сором’язливість. Поставте один навпроти іншого два стільці. Сядьте на один стілець і уявіть, що на іншому сидить номер 1-й з вашого списку. Звертаючись до нього, висловіть усе, що пов’язано з проблемою вашої сором’язливості. Потім пересядьте на його стілець і спробуйте відповісти з його позиції.

     Вправа 6. Якби я не був сором’язливий.

     Влаштуйтеся зручніше і закрийте очі. Уявіть собі ситуацію або людину, що постійно змушує вас відчувати сором’язливість. А тепер уявіть, як би ви  поводилися в цій ситуації, якби не були сором’язливими. Що б ви сказали? Що зробили? Чим би це скінчилося?

     Збережіть у собі цей образ протягом тижня. Коли вам доведеться реально зіштовхуватися з подібною ситуацією, відновіть у свідомості цей образ і намагайтеся поводитися відповідно.

     Вправа 7. Знаєш, що мені в тобі подобається?

     Виконайте цю вправу разом з другом, якому ви найбільше довіряєте. Нехай кожен з вас складе перелік тих рис, що здаються йому найбільш привабливими в іншому. Подбайте, щоб цей перелік включав десять пунктів. По черзі поясніть один одному, чому ви включили до списку один пункт.

     Як ви почуваєте себе, коли ваш друг вас хвалить? Відчуйте насолоду від його компліментів.

     Навчіться обдаровувати компліментами друзів. Використовуйте цю навичку в повсякденному житті. Не шкодуйте похвали на надзвичайні речі.

     Вправа 8. Колаж з чеснот.

     Подумайте над питанням, що ви вмієте робити краще за інших. Хоча б смажити омлет, чистити черевики чи розповідати анекдоти.

     Виріжте зі старих газет і журналів картинки і заголовки, що ілюструють ваші чесноти. Зробіть з них колаж. Картину, що вийшла, повісьте на видне місце.

     Вправа 9. Рольова модель самооцінки.

     Уявіть собі того,ким ви захоплюєтеся. Це може бути ваш друг, родич, герой кінофільму. Уявіть ситуацію, у якій ця людина відчула б сором’язливість. Що б вона зробила? Що б сказала? У чому полягають сильні сторони цієї людини?

     Якби ви мали ці чесноти, то які б ви були? Зарийте очі й уявіть такі ситуації, в яких ви відчуваєте сором’язливість.

     Вправа 10. Записки про гарний настрій.

     Заведіть блокнот і протягом двох тижнів записуйте все хороше, що з вами відбувається. Складіть щоденну таблицю приємних подій і відзначте наступне:

     - Скільки з цих подій було викликано ініціативою інших людей?

     - Скільки з них трапилося з вашої ініціативи?

     - Що потрібно для того, щоб приємних подій стало більше?

     Щоразу, коли трапляється щось приємне, не залишайте цього поза увагою.

     Вправа 11. Станьте цікавим співрозмовником.

     Варто розвинути в собі хоча б одну рису, одну навичку, яка б приносила користь навколишнім, приносила радість. Наприклад, можна навчитися танцювати, грати на гітарі, розповідати смішні історії, показувати фокуси. Читайте цікаві книги (класику,бестселери) і будьте готові до їхнього обговорення.

       Вправи на розвиток творчих здібностей на учнів 6-12 років

     Вправа «Шукаємо подібності»

     Мета вправи – навчитися помічати, навіть, найслабші ознаки подібності різних об’єктів, взятих з нашого оточення. Вправа полягає в знаходженні точок дотику між елементами даних множин об’єктів. Творячи ці множини, не дотримуються жодного  окресленого правила, вони до  певної міри – випадковості. Продовження вправи полягає в тому, що група сама складає перелік об’єктів, добираючи останні відповідно до уподобань учнів.

     Завдання: знайти ознаки подібності між елементами таких множин:

     - книга, гамак, яєчна «чарка», зелений горошок, вугілля, бритва для гоління,кіт, тролейбус, постамент;

     - м’яч, порція морозива, табуретка, дискета, цигарка, паперова картка, велосипедна помпа,лампочка, скріпка;

     - ліхтарик, кенгуру, телевізор, цеглина, поштове відділення, підбор, піжама, гілка, підручник;

     - інша множина об’єктів, які, на перший погляд, не мають нічого спільного.

         Вправа «Порівняння й метафори»

     Завдання: сконструювати тексти, де за допомогою порівнянь і метафор описано такі ситуації:

     - діти, що виходять зі школи;

     - раптова повінь у горах;

     - тягар і турботи  старості;

     - свіжість першого почуття;

     - принцип зворотного зв’язку;

     - інша довільна тема, яка видається цікавою.

          Вправа «Алегорії»

     Завдання: проілюструйте алегорією такі думки:

     - не можна дати тому, хто не хоче взяти;

     - виконання владних функцій виховує характер;

     - інституції не змінюються, але, трапляється, перестають існувати;

     - неможливо правильно спостерігати, не маючи сумніву;

     - не слід плутати засоби й мету;

     - будь – яка інша думка,що видається слушною.

          Вправа «Схема»

     Завдання: схематично подати:

     - генеалогічне дерево, що сягає прадідів;

     - музичний твір, наприклад, мазурку Шопена;

     - потоки інформації та  прийняття рішень під час виконання даної справи;

     - процес довершення винаходу;

     - метод вибору і контролю керівника;

     - інше цікаве явище або процес.

     Упорядкувавши схему, необхідно знайти для неї застосування (пошукати аналогічні процеси).

          Вправа «Персональна аналогія»

     Наші організми – це чудові інструменти, озброєні не лише досконало рухливими частинами, а й багатьма готовими дивовижними схемами, набутими в процесі еволюції. Тому вивчення наших рухомих механізмів має сенс. Уважне слухання себе часто дає дуже цікаві результати. Вправа потребує справжнього «переживання учасниками» завдання. Цього переживання можна досягти в процесі своєрідної вправи, в якій однаково важливими є й слова, і жести. Вправа полягає в ідентифікації з об’єктом, який ви шукаєте, у знаходженні влучної персональної аналогії.

     Завдання: ідентифікуючись з об’єктом, знайти:

     - новий спосіб зелення кави;

     - нову конструкцію шаф;

     - новий вид електричного перемикача;

     - новий вид сміттєвого відра, новий вид підлогонатирача;

     - новий вид будь – якого пристрою або механізму.

Список літератури

1. Т.О. Вольфовська Становлення інтерактивних умінь як психологічна проблема інтеграції особистості в суспільне життя// Педагогіка і  психологія. – 2002. - №4. – С. 64-74

2. Г.Н. Лантужко Развитие личностного целеполагания старшекласников // Практична психологія та соціальна робота. – 1999. - №1.

3.С.Д. Максименко Цілепокладання в навчанні. Психологічні механізми / Психолог. – К.: Шкільний світ. – 2003. - № 33.

4. Психологія і педагогіка життєтворчості: Навч. – метод., посібник/ Ред. рада: В.М. Доній, Г.М. Несер, Л.В. Сохань,І.Г. Єрмаков та ін. – К., 1996. – 792 с.

5. Д.Д. Романовська Як зняти емоційне напруження або що таке релаксація?// Практична психологія та соціальна робота. – 2002. - № 2.

6. Г.С. Шебанова Практичний курс «Сприяння своєму розвитку»// Практична психологія та соціальна робота. – 1999. - № 2-3.

7. Е.В. Заика Комплекс игр для развития мышления учащихся // Вопросы психологии. – 1999. – № 10.

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар