Труднощі адаптації за кордоном:
як допомогти дитині?
Від початку повномасштабного
вторгнення росії в Україну вимушеними емігрантами стали понад 6,2 млн осіб.
Найбільше людей (понад 3,3 млн) знайшли прихисток у Польщі. З якими труднощами
стикаються діти-переселенці та як зарадити емоційно-психологічним проблемам.
1. ЕМОЦІЙНИЙ СТАН ДОРОСЛИХ
Найважче адаптуватись дітям, якими
опікуються дорослі, що перебувають у складних емоційних станах. Це можуть бути
депресивні епізоди, висока тривога, часті агресивні зриви. Не слід ставитись із
осудом до таких дорослих — усі ми живі люди і, враховуючи складну ситуацію,
можемо не справлятися.
Як упоратись і що робити?
Дорослим важливо навчитися
піклуватися про себе заради дітей і у 70% часу спілкування з ними бути у
стабільному, врівноваженому стані. Також важливо бути чесними зі своїми дітьми.
Коли відчуваєте деструктивні емоції — проговоріть: «Я плачу/я засмучена, але
впораюсь, мені потрібен для цього час». За таких обставин це нормальна
поведінка, яка вчитиме дітей адекватно висловлювати емоції в майбутньому і не
шкодити своєю поведінкою іншим. Довірливі батьківсько-дитячі стосунки теж не
постраждають.
2. БІЛЬ РОЗЛУКИ З ОБ’ЄКТАМИ
ЕМОЦІЙНОЇ ПРИВ’ЯЗАНОСТІ
Дуже глибоко питання емоційної
прив’язаності дослідив британський психоаналітик Джон Боулбі. Людське дитя
народжується вкрай несамостійним і перебуває в цьому стані перші роки життя.
Тож перші три-чотири роки в житті кожної дитини відіграють ключову роль у
розвитку. Надійна прив’язаність малюка має бути сформована бодай з одним
дорослим, який піклується про нього, — тільки так дитина матиме нормальне
соціальне й психічне здоров’я. За цим самим принципом будується емоційний
зв’язок з іншими об’єктами прив’язаності — це стосується друзів дитини та її
домашніх тварин. Перебування за кордоном у розлуці з об’єктами прив’язаності
викликає в дітей і підлітків сум. У когось він злегка помітний, а в когось
відчутний дуже сильно. Як зауважити, що дитина страждає через розлуку з
об’єктами емоційної прив’язаності?
·
У більшості розмов дитина згадує і говорить про них.
·
Часто каже: «Хочу повернутися додому» і просить поїхати назад.
·
Постійна дратівливість чи закритість, яку дитина в розмові може пояснювати
сумом за близькими і життям у рідному місті.
·
Дитина дарує «обіймашки» всім довкола без розбору.
Як упоратись і що робити?
Багато говорити з дитиною, якщо
вона цього хоче. Пояснити, що це нормально — відчувати сум і самотність через
те, що хтось із родини далеко, неможливо побачитися з друзями чи погладити
домашнього улюбленця. Запитайте: «А що б допомогло тобі зараз із цим
справитись?», «Як би ти хотів/ла із цим впоратись?», «Що б ти порадив/ла
дитині, яка опинилась у такій самій ситуації?»
Дорослим може здаватися, що вони
знають краще, як допомогти дитині в цьому випадку, але це не завжди так. Тому
важливо запитати про це в неї. Може виявитись, що дитині, коли вона пригадує
того, за ким сумує, стає ще гірше. Замість цього їй краще піти на прогулянку з
друзями. Нещодавно до мене на заняття приходив 6-річний хлопчик, який сказав:
«Я дуже переживаю через полишених удома собак». Ми проговорили, що мама
перераховує сусідці гроші на корм, та їх годує і тварини живі. «Але я все одно
дуже переживаю!» — сказав хлопчик. Тоді я запропонувала намалювати те, що
символізуватиме захист для його улюблених песиків. Таким символом виявився
прапор України: «Він їх буде захищати!» З молодшими дітьми допомагають малюнки
з місцями безпеки для близьких, які залишились в Україні. Це може бути веселка,
під якою стоять ці близькі, будинок, будь-що, що дитина вважатиме захистом для
них.
Можна сісти разом, відкрити
блокнот і прописати план, як компенсувати відчуття, яких бракує. Наприклад,
якщо дитина говорила по телефону з кимось із рідних раз на тиждень — тепер
нехай спілкується вдвічі частіше.
Якщо ви помітили, що дитина
починає обійматись з усіма підряд без особливого розбору (ми стикались із
такими випадками в польських школах) — не лякайтесь, цьому є пояснення. Якщо
дитина йде з обіймашками до вчительки початкових класів — усе гаразд, вона має
право дати учневі трохи більше тілесної підтримки як носій сильного авторитету.
Але якщо об’єктом демонстрації прив’язаності може стати будь-хто в коридорі —
із цим слід працювати. Як ми вирішували такі випадки? Ішли до конкретної школи
та пояснювали дорослим, що від обійм дитини варто м’яко відмовлятися, щоб
дитина вчилася вибірковості у стосунках і вчилася виділяти головних і значущих
людей.
Причина такої поведінки може
ховатись у відсутності часу на дитину в дорослих, у незадоволеній потребі на
опіку й тепло. Саме тоді малеча починає вимагати уваги з обіймашками від
першого-ліпшого стрічного. Якщо не вирішувати такі питання, дитині важко буде
побудувати стосунки в майбутньому. Вона буде «то з одним, то з іншим». І все
життя шукатиме, хто її «долюбить», а проявиться це в неочікуваних формах.
Наприклад, людина не відчуватиме своїх меж. Тож моя порада — приділяти дітям
достатньо часу, говорити, обіймати, дарувати ласку, увагу й тепло.
Дитина часто й наполегливо просить
вас «повернутися додому»? Дорослий має дібрати необхідні слова для пояснення
ситуації, адже саме він несе відповідальність за життя і здоров’я малечі. Для
цього треба вміти «контейнерувати» дитячі емоції. Завдання дорослого — завжди
мати напоготові «порожній контейнер» для «сирих» емоцій дитини. Вона їх
проговорює у своїй формі (плач, злість), а дорослий їх переробляє, контейнує,
бере на себе. І має назад віддати дитині «перероблені» емоції, з готовим планом
дій, підтримкою і перемиканням. «Ми не можемо поїхати, але давай подумаємо, що
саме зараз тобі б допомогло?» Запишіть відповіді, намалюйте мінікомікс:
«Прогулянка в лісі», «Довга розмова з тим, за ким сумую». А ще запропонуйте
пригадати веселі історії, «приколи» про дорогих дитині людей чи тварин.
Візьміть м’яку іграшку і скажіть: «Я в дитинстві та-а-акий прикол мала зі своїм
старшим братом, мені досі і соромно, і смішно». Потім передаєте іграшку дитині,
і вона теж розповідає кумедні історії. Мозок автоматично отримує сигнал: «Все
добре, адже ми сміємось». Із молодшими дітьми принесе користь складання казок,
історії про людей і тварин, за якими вони сумують.
Не дивуйтесь, якщо на запитання
«Якої б ти хотів/ла підтримки?», ви отримаєте відповідь: «Хочу, щоб мене ніхто
не чіпав і щоб до мене ніхто не підходив». Так, часом дитині треба побути
наодинці, викричатись, наплакатись — давайте їй таку можливість і не навішуйте
тягар опіки. Щойно дитина відреагує емоції — усе стане на свої місця.
Дитина сумує за речами й вимагає
нові? Не поспішайте купувати все підряд, на що б дитя не тицьнуло пальчиком.
Син чи донька обов’язково має отримати досвід пережитої «позитивної
фрустрації». Орієнтуйтесь у першу чергу на свої можливості та поясніть дитині,
що в житті люди не завжди одразу отримують усе, що заманеться. Це — корисний
тренінг, який навчає не прив’язуватися до матеріального.
Часто підлітки сумують за друзями.
Важливо, щоб за кордоном у них з’явилися нові приятелі, бо в підлітковому віці
спілкування є дуже важливим. Не виключено, що можуть бути випадки негативного
впливу на поведінку ваших дітей з боку нових знайомих, ми із цим стикались.
Можна по можливості частіше запрошувати їх у гості для того, щоб краще бачити,
з ким спілкуються ваші діти. У ситуаціях негативного впливу важливо знайти
індуктора (найвпливовішу особу у групі) і відділити чадо від нього.
3. РЕГРЕС У ПОВЕДІНЦІ
Ви можете спостерігати, що дитина
раптово починає хотіти пити… молоко з дитячої пляшечки із соскою. Спойлер: це
нормально, це регресія в більш безпечний емоційний стан. Дитину в такому
випадку варто «догодувати». Або ще приклад: 9-класниці захотілося бавитися
ляльками. Добре, нехай бавиться! Просто прослідкуйте, щоб цей регрес не був
затяжним.
Також трапляються випадки, коли
підліток, в якого раніше все було гаразд із сечовипусканням, починає страждати
на нічне нетримання сечі.
Як упоратись і що робити?
Коли ви помічаєте регрес у
поведінці дитини — не лякайтеся, це варіант норми. І це не означає автоматично,
що в дитини депресія, ПТСР чи ще якийсь «страшний діагноз». Якщо йдеться про
епізоди нетримання сечі — прослідкуйте, щоб проблема не затягнулась більш ніж
на 1–1,5 місяця. А якщо все залишається незмінним — потрібно звертатись по
фахову допомогу.
4. ЗВИКАННЯ ДО ШКІЛ І ДИТЯЧИХ
САДКІВ ЗА КОРДОНОМ
Якщо вам здається, що ваша дитина
«дуже погано і довго адаптується в новій школі за кордоном» — вам не здається.
Середовище — абсолютно нове, тож там із дітьми можуть відбуватись і конфлікти,
і затяжні істерики, і несприйняття однолітків чи вчителів, і щоденні розмови
про те, що «там все не так, не те, дуже погано, нецікаво». Не поспішайте робити
висновки, що «все безнадійно». Адаптацію проживає не лише дитина, а й місцеві
вчителі. Повірте, їм теж зараз непереливки — стрес, перевантаження, намагання
зрозуміти особливості українських дітей.
Згадую нещодавній випадок: одна з
дівчат влаштовувала сильні істерики й навідріз відмовлялася ходити до дитячого
садочка в Польщі. Виявилося, що дитині просто був потрібен час, щоб прийняти
зміни.
Як впоратись і що робити?
Орієнтуйтесь на досвід попередньої
адаптації доньки чи сина на новому місці — це і є головний критерій
адаптаційних можливостей вашої дитини. Якщо раніше в Україні дитина важко
вливалась у колектив — цілком імовірно, батьки стикнуться з подібними проблемами
за кордоном.
У Польщі було кілька ситуацій,
коли навіть дорослі сприймали реакції польських дітей на новачків-українців у
школах за булінг. Але все швидко згладилось під наглядом дорослих. Не
поспішайте бити на сполох, звинувачувати всіх у цькуванні, — спокійно
розберіться і дайте трохи часу на вирішення ситуації. Але й не залишайте її без
уваги — тут потрібен тонкий підхід.
Я помітила цікаву тенденцію: у
школах України дітям часто соромно розповідати вчителям, що їх образили чи
поставились до них несправедливо. Між собою діти називають це поняття «вести
себе на крису» — мовляв, ти слабак, який здає «своїх». А в Польщі все навпаки:
якщо щось не так — учень спокійно підходить до соціального педагога й
розповідає, що сталось і хто кого ображав. Тож наші діти терпіли й у новій
країні, а польські приходили й ділилися проблемою зі старшими. Я пояснювала
нашим учням: «Обговорювати проблему — нормально для цієї культури, ви не будете
вважатися «крисами». Якщо ви хочете очорнити когось — хіба тоді. А коли захищаєте
себе і друзів — це навіть потрібно. Тут про захист дбають саме таким чином,
спробуйте і ви. Інакше ви не будете захищати, а, навпаки, підставляти». Після
цієї розмови конфліктних ситуацій помітно поменшало.
5. ЗМІНА АБО РОЗЛАДИ ХАРЧОВОЇ
ПОВЕДІНКИ
В українській культурі є така
домінанта їжі. Наша нація пережила голодомор, і ці травми передаються
генетично. Є навіть спеціальне поняття «трансгенерація травми». Саме тому в
нашій країні так шануються пишні застілля, а з їжі роблять культ. Зараз ми в
ситуації, коли чимало дітей пережили жахи початку російсько-української війни з
недоїданням, переховуванням у підвалах, стоянням у чергах за продуктами. Їхні
батьки тижнями тривожились, чи вистачить їжі. Тепер ми спостерігаємо наступне:
батьки могли давати дітям із собою багато їжі в школу, але ті з’їдали її
швидко, часто — навіть до обіду. Ба більше, діти просили їжу в інших дітей.
Місцеві вчителі навіть почали піднімати питання, чому ці діти голодні, тут
інший менталітет. Хоча насправді наші учні навпаки в цей період переїдали на
фоні стресу.
Як впоратись і що робити?
Потрібно витримати цей момент і
дати дітям трохи часу. Варто запитати в дитини: «А що б тобі допомогло не
просити їжу в інших дітей?» (погратися з друзями, випити склянку води, сказати
собі «Я витримаю й не буду просити», відійти подалі від дитини, яка їсть
шоколадку).
6. КОНФЛІКТИ З ОДНОЛІТКАМИ
Проблеми в стосунках з однолітками
сприймаються дітьми зараз дуже болісно. Наведу приклад із реального життя. Ми
помітили, як одна з дівчат почала замикатись у собі, перестала виходити на
вулицю, а лише сиділа подалі від інших дітей із планшетом. Після розмови
виявилось, що її польська однокласниця сказала при всьому класові: «Підніміть
руки, хто не любить Машу?» І діти почали піднімати руки. Дівчинка сильно засмутилась:
«Місцеві діти мене ненавидять!»
Як впоратись і що робити?
Детально розбирати кожну ситуацію
і слідкувати, щоб дитина не ізолювалася. Коли я почала власне
мінірозслідування, виявилось, що дівчинка, котра образила українку, має певні
особливості психіки. Також з’ясувалось, що половина класу руки не підняли. А ще
ми поговорили з нашою ученицею про «ефект зараження» — це коли на сторону
кривдника пристають «для масовості» або бояться бути «не такими» в очах інших
однолітків. А головне: сказане тією дівчинкою характеризує її саму як
особистість, а ту не людину, котру ображали.
Разом із тим, варто детально
проаналізувати і поведінку дитини, яку чимось образили. Можливо, є щось, що
стає подразником для інших. Був випадок з ученицею, яка була трохи нав’язливою
у спілкуванні з іншими дітьми, намагалася весь час обіймати інших. Ми
домовилися, що обійми вона замінить на вітання «кулачок об кулачок», а коли
бачить негативно налаштованих до неї учнів — тимчасово розриває з ними контакт:
не вітається, не каже «До побачення», якщо вони до того її ігнорували чи
намагались образити.
Часто діти можуть відчувати себе
за кордоном «меншовартісними», «людьми нижчого класу». Важливо поспостерігати
за ними: вони можуть це проговорювати, ходити з низько опущеними плечами і тупити
погляд донизу. Самооцінка дітей молодшого шкільного віку легко коригується
підтримкою дорослих. Якщо підліток не впевнений у собі, то цілком імовірно, що
цей процес почався задовго до переїзду за кордон. Варто починати з тіла!
Навчіть дітей дивитися не вниз, а перед собою та розправляти плечі й спину. Із
молодшими дітьми варто робити це у формі гри. Тоді психіка також почуватиметься
упевненіше.
Немає коментарів:
Дописати коментар